Visie
Visie op leren
Onze kinderen leren effectief. Hierbij ligt onze focus vooral op het verwerven van kennis. Kinderen verbinden kennis aan vaardigheden zodat ze grip op het leren en op het leven krijgen. Wij bieden een haalbaar en gegarandeerd onderwijsprogramma voor alle kinderen. Door inzet van expliciete directe instructie, differentiëren in ondersteuning, verschillende didactische leerstrategieën, een voortreffelijk klassenmanagement, een veilige, ordelijke omgeving bieden we alle kinderen gelijke kansen. De leerkracht doet ertoe. Ook ontwikkelen de kinderen zich op het gebied van persoonsvorming (soc emotioneel) en socialisatie (burgerschap) Op alle gebieden hebben wij hoge verwachtingen van kinderen.
- Kennis gaat vooraf aan vaardigheden
- Mastery learning (zo goed leren dat je geen fouten meer maakt)
- Scaffolding (in de steigers zetten)
- Dual coding (auditief - visueel ondersteunen)
- Spaced practice (lesstof spreiden, niet alles in een keer)
- Gegarandeerd curriculum
- Leerkracht staat centraal
- Feedback kunnen geven en ontvangen
Visie op leren organiseren
Met de visie op hoe kinderen leren, heeft de school het onderwijs georganiseerd. In deze paragraaf zijn items opgenomen die kenmerkend zijn voor de school en haar visie:
- De school ontwikkelt zich tot een professionele leergemeenschap. De school ambities worden in ambitie- en kwaliteitskaarten verwerkt. Dit zijn de bouwstenen voor het nieuwe schoolplan.
- De groepen zijn samengesteld volgens het jaarklassensysteem. Vrijwel iedere groep heeft een parallelgroep. De groepen zijn verdeeld in leerteams die aangestuurd worden door een leerteamleider. Leerteam onderbouw zijn de groepen 1 tot en met 3, leerteam middenbouw de groepen 4 tot en met 6 en leerteam bovenbouw groepen 7 en 8.
- In de onderbouw wordt thematisch gewerkt, in de groepen 3 tot en met 8 wordt gewerkt methodes om de doorgaande leerlijn te waarborgen
- Er wordt gewerkt met een vast dagprogramma. In de ochtend ligt de regie veelal bij de leerkracht en komen met name de basisvaardigheden aan bod. Leerstof afspraken zijn er voor de basisvaardigheden. In de middag krijgen de leerlingen meer regie en komen de andere vakgebieden aan bod
- de school kenmerkt zich door effectief met de leertijd om te gaan. Er zijn afspraken over de besteding van de leertijd aan de verschillende vak- en vormingsgebieden en er wordt gewerkt volgens een rooster.
- Veilig pedagogisch klimaat realiseert de school onder andere met behulp van de gouden en zilveren weken. Het welbevinden wordt gemeten met Scol. Er wordt gewerkt aan:
- vertrouwen en veiligheid in de groep
- versterken van sociale vaardigheden / leren van oplossingsstrategieën
- bewustwording van eigenheid
- leren om verantwoordelijkheid te nemen
- bevorderen actief burgerschap en sociale integratie - De zorgstructuur is goed op orde en wordt gecoördineerd door de intern begeleider.
- Remedial teaching wordt ingezet door gespecialiseerde leerkrachten voor leerlingen die extra ondersteuning of juist meer uitdaging nodig hebben.
- Er zijn specialisten in de nieuwe school aanwezig die professionele kennis bezitten om leerkrachten te ondersteunen.
- Er wordt gewerkt volgens het Expliciete Directe Instructie Model
- Er wordt gewerkt met convergente differentiatie en waar nodig divergent gedifferentieerd (compacten en verrijken of intensiveren en compenseren).
- Coöperatief leren wordt ingezet in de vak- en vormingsgebieden. Kinderen leren op een gestructureerde manier samen werken en leren door veel interactie met elkaar.
- Leerkrachten werken doelgericht en er worden groepsplannen voor alle basisvaardigheden gemaakt
Visie op professionaliseren
In de nieuwe school is het belangrijk dat de teamleden zich blijven ontwikkelen in het belang van de organisatie met als doel om de opbrengsten te verhogen. Waarbij de voorkeur bestaat uit teamscholing zijn er ook individuele trajecten denkbaar waar nodig. Leerkrachten maken gebruik van het aanbod in DeBasisFluvius-academy. Het doel van de organisatie is om een gelijk opleidingsniveau van de leerkrachten te hebben om de basiskwaliteit te waarborgen. Daarnaast zijn er leerkrachten die een masterdiploma hebben in een bepaald vakgebied.
Onze lerende organisatie is actiegericht en continu bezig met de vernieuwing en verbetering van het onderwijs van uit een gedeelde visie. Dat betekent dat wij onze visie actueel houden, nieuwe inzichten onderzoeken en keuzes maken zonder onze focus op leren en onze doelstellingen uit het oog te verliezen. Modeling, focus feedback krijgen en geven en samenwerking staan centraal. Op alle niveaus binnen de organisatie werken we aan een professionele cultuur waarin ontwikkeling van professionaliteit centraal staat. De school werkt schooljaar 2019-2020 volgens de structuur van een ProfessioneleLeerGemeenschap (PLG) en door een High Performance School traject (HPS) inhoud aan gegeven. Dit staat in de visie op veranderen beschreven. Een professionele cultuur kenmerkt zich door transparantie,
openheid en eerlijkheid.
Expliciete Directe Instructiemodel wordt afgekort EDI.
HPS = High Performance School
Visie op veranderen
De visie van de school staat beschreven in hoofdstuk 3.3 en 3.4. De school is een samensmelting van twee scholen. De Anne Frankschool en de Toermalijn. Dit betekent dat er veel verandert voor de beide scholen. Wij geloven in “Less is More” De directeur en de adjunct directeur zijn meegenomen in het ontwikkeltraject van DeBasisFluvius. De Expeditie van DeBasisFluvius is het resultaat van dit ontwikkeltraject. Er is commitment geven op deze Expeditie en zullen dit vertalen naar de Nieuwe School. Schooljaar 2018 - 2019 zijn er keuzes gemaakt over de nieuwe vergader- en overlegstructuur. De keuze is gemaakt om alvast in leerteams, zoals de professionele leergemeenschap (PLG) beschrijft, de bouwen in te delen. Elk leerteam heeft een leerteamleider die mede verantwoordelijk is voor het resultaat. Schooljaar 2019 - 2020 volgen zes teamleden het High Performance School (HPS) traject van de CBE group uit Amsterdam. Deze teamleden worden geschoold op het gebied van PLG en zullen voortrekker zijn om van De Lingelaar een PLG te maken. Door het HPS traject te volgen zullen we veranderen op basis van evidence informed materiaal en data zijn het startpunt van veranderingen. We baseren ons op feiten.
De kern van visie op veranderen
1. Veranderen heeft een doel nodig en moet lopen in een vooraf bepaald tijdsbestek
2. Weerstand is een teken van betrokkenheid
3. Veranderen kost tijd
4. Veranderen noodzaakt tot ondersteuning
5. Complexe verandering vraagt regie