Visie
Visie op leren
Onze kinderen leren effectief. Hierbij ligt onze focus vooral op het verwerven van kennis. Kinderen verbinden kennis aan vaardigheden zodat ze grip op het leren en op het leven krijgen. Wij bieden een haalbaar en gegarandeerd onderwijsprogramma voor alle kinderen. Door inzet van expliciete directe instructie, differentiëren in ondersteuning, verschillende didactische leerstrategieën, een voortreffelijk klassenmanagement, een veilige, ordelijke omgeving bieden we alle kinderen gelijke kansen. De leerkracht doet ertoe. Ook ontwikkelen de kinderen zich op het gebied van persoonsvorming (soc emotioneel) en socialisatie (burgerschap) Op alle gebieden hebben wij hoge verwachtingen van kinderen.
- Kennis gaat vooraf aan vaardigheden
- Mastery learning (zo goed leren dat je geen fouten meer maakt)
- Scaffolding (in de steigers zetten)
- Dual coding (auditief - visueel ondersteunen)
- Spaced practice (lesstof spreiden, niet alles in een keer)
- Gegarandeerd curriculum
- Leerkracht staat centraal
- Feedback kunnen geven en ontvangen
Visie op leren organiseren
Met de visie op hoe kinderen leren, heeft de school het onderwijs georganiseerd. In deze paragraaf zijn items opgenomen die kenmerkend zijn voor de school en haar visie:
- De school ontwikkelt zich tot een professionele leergemeenschap. De school ambities worden in ambitie- en kwaliteitskaarten verwerkt. Dit zijn de bouwstenen voor het nieuwe schoolplan.
- De groepen zijn samengesteld volgens het jaarklassensysteem. Vrijwel iedere groep heeft een parallelgroep. De groepen zijn verdeeld in leerteams die aangestuurd worden door een leerteamleider. Leerteam onderbouw zijn de groepen 1 tot en met 3, leerteam middenbouw de groepen 4 tot en met 6 en leerteam bovenbouw groepen 7 en 8.
- In de onderbouw wordt thematisch gewerkt, in de groepen 3 tot en met 8 wordt gewerkt met methodes om de doorgaande leerlijn te waarborgen
- Er wordt gewerkt met een vast dagprogramma. In de ochtend ligt de regie veelal bij de leerkracht en komen met name de basisvaardigheden aan bod. Leerstof afspraken zijn er voor de basisvaardigheden. In de middag krijgen de leerlingen meer regie en komen de andere vakgebieden aan bod
- de school kenmerkt zich door effectief met de leertijd om te gaan. Er zijn afspraken over de besteding van de leertijd aan de verschillende vak- en vormingsgebieden en er wordt gewerkt volgens een rooster.
- Veilig pedagogisch klimaat realiseert de school onder andere met behulp van de gouden en zilveren weken. Het welbevinden wordt gemeten met Scol. Er wordt gewerkt aan:
- vertrouwen en veiligheid in de groep
- versterken van sociale vaardigheden / leren van oplossingsstrategieën
- bewustwording van eigenheid
- leren om verantwoordelijkheid te nemen
- bevorderen actief burgerschap en sociale integratie - De zorgstructuur is goed op orde en wordt gecoördineerd door de intern begeleider.
- Remedial teaching wordt ingezet door gespecialiseerde leerkrachten voor leerlingen die extra ondersteuning of juist meer uitdaging nodig hebben.
- Er zijn specialisten in de nieuwe school aanwezig die professionele kennis bezitten om leerkrachten te ondersteunen.
- Er wordt gewerkt volgens het Expliciete Directe Instructie Model
- Er wordt gewerkt met convergente differentiatie en waar nodig divergent gedifferentieerd (compacten en verrijken of intensiveren en compenseren).
- Coöperatief leren wordt ingezet in de vak- en vormingsgebieden. Kinderen leren op een gestructureerde manier samen werken en leren door veel interactie met elkaar.
- Leerkrachten werken doelgericht en er worden groepsplannen voor alle basisvaardigheden gemaakt
Visie op professionaliseren
Op onze school is het belangrijk dat de teamleden zich blijven ontwikkelen in het belang van de organisatie met als doel om de opbrengsten te verhogen. Waarbij de voorkeur bestaat uit teamscholing zijn er ook individuele trajecten denkbaar waar nodig. Leerkrachten maken gebruik van het aanbod in Flores-academy. Het doel van de organisatie is om een gelijk opleidingsniveau van de leerkrachten te hebben om de basiskwaliteit te waarborgen. Daarnaast zijn er leerkrachten die een masterdiploma hebben in een bepaald vakgebied.
Onze lerende organisatie is actiegericht en continu bezig met de vernieuwing en verbetering van het onderwijs van uit een gedeelde visie. Dat betekent dat wij onze visie actueel houden, nieuwe inzichten onderzoeken en keuzes maken zonder onze focus op leren en onze doelstellingen uit het oog te verliezen. Modeling, focus feedback krijgen en geven en samenwerking staan centraal. Op alle niveaus binnen de organisatie werken we aan een professionele cultuur waarin ontwikkeling van professionaliteit centraal staat. De school werkt volgens de structuur van een ProfessioneleLeerGemeenschap (PLG) en door een High Performance School traject (HPS) inhoud aan gegeven. Dit staat in de visie op veranderen beschreven. Een professionele cultuur kenmerkt zich door transparantie, openheid en eerlijkheid.
Expliciete Directe Instructiemodel wordt afgekort EDI.
HPS = High Performance School